Før høringsfristen gikk ut 12.03.20, var det kommet inn 4 innsigelser til områdeplanen for Flaskebekk og Sjøstrand. Disse er lagt ut på kommunens hjemmeside.
På årets generalforsamling ble det gitt en kortfattet oppsummering av innsigelsene. Oppsummeringen ble oppfattet som for lite nyansert. Det er alltid rom for tolkning, og forståelsen av innholdet preges ofte av hvilke briller man har på. Vi har derfor sakset et konsentrat fra de 4 innsigelsene og uthevet konklusjoner og avsnitt som oppleves som viktige. Vi oppfordrer allikevel medlemmene til å lese innsigelsene i sin helhet på kommunens hjemmeside for å få et komplett bilde av saken.
1. FYLKESMANNEN I OSLO OG VIKEN
Planen åpner opp for en trinnvis nedbygging innenfor deler av strandsonen der det er svært viktige regionale landskapshensyn. Konsekvensene av dette er ikke tilstrekkelig utredet. Fylkesmannen fremmer derfor innsigelse til reguleringsplanen.
Ut i fra kommunens oversikt er det 44 fritidsboliger innenfor KBFområdene, og 14 ubebygde tomter. Disse kan konverteres eller bebygges etter regulering ut i fra unntaket kommunen har lagt inn i reguleringsbestemmelsen punkt 4.1.7. Flere av disse eiendommene ligger innenfor 100-metersbeltet der det uansett er byggeforbud i henhold til reguleringsbestemmelsene punkt 3.10. Områdene bak 100-metersbeltet ligger imidlertid innenfor virkeområdet for SPR- strandsone, og KBF- områdene er områder med relativt spredt bebyggelse, som fremstår grønne fra sjøen. Fylkesmannen anser at dette er et område der landskapshensynet i SPR-strandsone må tillegges vekt. Reguleringsplanen kan potensielt åpne opp for økt nedbygging og endring av landskap gjennom konvertering til boliger. Det er ikke tilstrekkelig utredet i planen hvilke konsekvenser dette vil ha for det regionalt viktige landskapet Nesoddens vestside er. Fylkesmannen fremmer derfor innsigelse til planbestemmelsen som åpner opp for økt bebyggelse og konvertering innenfor de områdene som er avsatt til kombinert formål boligbebyggelse/fritidsbebyggelse.
2. AKERSHUS FYLKESKOMMUNE
Vi ser det som positivt at Nesodden kommune har kommet videre med områdereguleringen for Flaskebekk og Sjøstrand. Kommunen har lagt ned et stort arbeid i utarbeidelsen av planen. Det er også positivt at planen har som hensikt å sikre områdets kulturminneverdier. Vi vurderer imidlertid at planen ikke i tilstrekkelig grad ivaretar områdets verneverdi i regional og nasjonal sammenheng. Vi fremmer derfor en foreløpig administrativ innsigelse til planen.
Akershus fylkeskommune vil i det følgende gi kulturminnefaglige innspill til planforslaget slik at kulturminneverdiene innenfor planområdet sikres.
Merknader til hensynssone c) bevaring av kulturmiljø (H570)
I planforslaget er det kun enkelteiendommer vurdert til å ha høy verneverdi, som er underlagt hensynssone c) bevaring av kulturmiljø. Vi mener at en slik punktvis bevaring ikke ivaretar kulturminneverdiene i tilstrekkelig grad. Det som kjennetegner Flaskebekk er den godt bevarte helheten i området. Sommerhusmiljøet har i stor grad bevart sitt særpreg med bebyggelsesmønster, terreng, hager og stier, i tillegg til selve husenes volum og stiluttrykk.
Fylkesrådmannen mener derfor at det må legges en hensynssone over hele Flaskebekk for å tydeliggjøre at hensynet til kulturmiljøet er vesentlig for alle tiltak innenfor området. Fylkeskommunens mener at hele området avsatt til kombinert bolig- og fritidsbebyggelse (KBF) samt LNFR (LS) må inkluderes i hensynssonen. Hensynssonen skal vise hvilke viktige hensyn som skal ivaretas innenfor sonen, uavhengig av hvilken arealbruk det planlegges for. For å differensiere mellom bygninger med høy verneverdi og bygninger som ikke er vurdert til ha verneverdi, må enkeltbygninger som skal reguleres til bevaring markeres med tykk strek (SOSI-kode 1210) i plankartet.
Merknader til bestemmelser
For å sikre bevaring av det helhetlige kulturmiljøet og enkeltelementer innenfor miljøet må det knyttes bestemmelser til hensynssonen. Kommunen har laget bestemmelser til H570_2, jf. § 6.5. Dette er positivt, men vi mener at bestemmelsene må presiseres og justeres. For å gjøre bestemmelsene mer oversiktlige anbefaler vi at de deles opp i egne underpunkter. Vi ber om at følgende formuleringer legges til:
- Bygninger markert med tykk strek i plankartet tillates ikke revet, fjernet eller flyttet.
- Ved tiltak som berører kulturminneverdier skal det innhentes uttalelse fra regional
kulturminneforvaltning i fylkeskommunen.
Følgende formulering om tilleggsisolering bør tas ut: «Eventuell tilleggsisolering skal normalt gjøres innvendig. Utvendig isolering er fasadeendring og krever søknad». Tilleggsisolering er et omdiskutert tiltak og ulike hustyper krever ulike løsninger. Vi ber derfor om at bestemmelsen erstattes med følgende formulering: «Eventuell tilleggsisolering skal ikke utføres uten rådgivning fra kulturminnemyndigheten».
Vi ber også om at begrepsbruken presiseres og at avsnitt som omhandler påbygg endres til tilbygg. Vi ber også om at følgende formulering legges til avsnittet:
- Et eventuelt tilbygg skal underordne seg og tilpasse seg det verneverdige kulturmiljøet og den aktuelle bygningen i volum, form, fasadeutforming og materialbruk, og må plasseres i henhold til den tradisjonelle bebyggelsesstrukturen i området.
I bestemmelsen som omhandler uteområder i § 6.5 er det viktig å presisere at opplistede elementer i uteområdene ikke er uttømmende, men også kan inkludere andre oppbygde elementer som ikke er listet opp.
Det er svært positivt at badehusrekkene som er en karakteristisk del av kulturmiljøet på Flaskebekk, er sikret gjennom bestemmelser, jf. § 4.1.6. Vi ber imidlertid kommunen vurdere om det er mer hensiktsmessig å inkludere badehusrekken i hensynssone c) og markere de med tykk strek i plankartet. Bestemmelse § 4.1.6 kan i så fall knyttes til hensynssonen.
Merknader til kombinert bolig- og fritidsbebyggelse
Innenfor felt avsatt til kombinert bolig- og fritidsbebyggelse (KBF) sier reguleringsbestemmelsene i § 4.1.7 følgende: «Ubebygde tomter kan ikke bebygges og det tillates ikke oppført nye boenheter eller fritidsboliger innenfor området.» I Plan- og teknikkutvalgets behandling av saken 27.11.2018 ble følgende formulering lagt til § 4.1.7: «Unntak fra dette forbudet, eller bruksendring fra bolig til fritidsbolig eller omvendt, krever detaljregulering.»
At det gis tillatelse til at ubebygde tomter kan bebygges og at fritidsboliger kan bruksendres til helårsbolig innenfor KBF fører til en utvikling av Flaskebekk som er i strid med gjeldende kommuneplan for Nesodden (2015). I kommuneplanen er store deler av planområdet er avsatt til
boligbebyggelse og tilhører område b hvor det heter at: «Det tillates ingen utvikling av området. Dagens miljø med blanding av helårsboliger og hytter opprettholdes».
Vi ser det som svært problematisk at kommunen bryter med overordnet plan og åpner for utvikling innenfor et så viktig kulturmiljø. Vi viser også til at planforslaget faktisk åpner opp for oppføring av nybygg innenfor felt BFS1 og BFS2, samt at det åpnes for fortetting med konsentrert småhusbebyggelse innenfor BKS1 og BKS2.
Mange av de ubebygde tomtene innenfor KBF ligger nær delområdet med nasjonal verdi, hvor også Riksantikvaren har engasjert seg tidligere. Her finner vi blant annet Øvreveien 48 og Flaskebekkveien 69, 74 og 75 som er oppført på begynnelsen av 1900-tallet i en sveitser-/jugendstil med trekk fra nasjonalromantikken. Disse tomtene er vurdert til å ha høy verneverdi. Bygningene ligger på store tomter og er godt tilpasset terrenget. Eiendommene rundt hvor det nå åpnes for å bebygge gjennom detaljregulering, er små og bryter med denne strukturen. Innbygging av området ved å bygge på flere små, tilgrensende tomter er problematisk.
En bruksendring fra fritidsbolig til helårsbolig innebærer et endringspress på bygningen det gjelder. Det er viktig å også bevare representanter for den eldre kyst- og fritidskulturen som er viktig for Flaskebekk. Akershus fylkeskommune har tidligere påklaget byggesaker/dispensasjoner i Øvreveien 13 og 42 og i Flaskebekkveien 45 og 79 med bakgrunn i at de ikke tok tilstrekkelig hensyn til kulturmiljøet, og fordi vi på prinsipielt grunnlag mener at tiltak i et så viktig kulturmiljø må avklares gjennom en områderegulering. I perioden 2006 til 2016 har kommunen gitt 19 dispensasjoner. Dette omfatter mer enn hver tiende eiendom i området. Dette sier noe om presset i området og om verdien av å avklare utbygging gjennom en områdeplan.
Vi viser også til rapport utarbeidet av Multiconsult i forbindelse med planarbeidet «Konsekvenser av konvertering og utbygging» og til kommuneadministrasjonens rapport «Utvidet vurdering som følge av vedtak» som begge konkluderer med at utbygging og bruksendring innenfor KBF ikke er forenlig med å bevare kulturminneverdiene i området.
Med det foreslåtte unntaket i bestemmelsene for KBF vil ikke områdeplanen oppfylle sitt formål om å bevare områdets arkitektoniske, kulturhistoriske og miljømessige verdier. Utbygging gjennom detaljreguleringer vil føre til uthuling av det helhetlige kulturmiljøet med en punktvis utbygging hvor hensynet til helheten i kulturmiljøet og landskapet ikke ivaretas. En slik praksis vil på mange måter kunne sidestilles med den uheldige dispensasjonspraksisen som områdereguleringen er ment å erstatte, og som fylkeskommunen gjentatte ganger har frarådet og påklaget.
Områdeplanen bør avklare hvilke eiendommer som kan bebygges og det bør gjøres en vurdering for hver enkelt eiendom om tomtestørrelse og utnyttelsesgrad. Det bør også avklares hvilke rammer som skal gjelde for eventuell ny bebyggelse. I et område som Flaskebekk mener vi at en tilpasning til det bevaringsverdige bygningsmiljøet og topografien vil være det mest riktige. Kontrast vil kunne virke forstyrrende for opplevelsen av de kulturhistoriske verdiene.
Det bør også innarbeides i bestemmelsene at det skal tas særskilte hensyn ved eventuell ny nabobebyggelse til bygninger med høy verneverdi. Det må også avklares om en utbygging på de ubebygde eiendommene innenfor KBF vil virke på opplevelsen av området som helhet, og på opplevelsen av grønnstruktur, stier, terreng, lys, luft og området sett fra fjorden.
Merknader til felt BKS2
Felt BKS2 er avsatt til boligbebyggelse og konsentrert småhusbebyggelse. Vi vil ikke motsette oss dette, men delområde H810_1 i BKS2 grenser til bevaringsområdet. Vi anbefaler derfor at det
stilles krav om tilpassing og nedtrapping av eventuell ny bebyggelse til kulturmiljøet i reguleringsbestemmelsene (§ 4.1.4). Ny bebyggelse bør følge områdets bebyggelsesstruktur og bør tilpasses i volum, form, fasadeutforming og materialbruk.
Merknader til bygninger som er foreslått regulert til bevaring
Vernevurderingene som ligger til grunn for hvilke hus som er valgt regulert til bevaring i planforslaget ble utført av firmaet Arkitektskap på oppdrag av kommunen i forbindelse med planprosessen. Regional kulturminneforvaltning i Akershus fylkeskommune har ikke vært involvert i denne prosessen.
I rapporten utarbeidet av Arkitektskap er det primært hovedhus som har blitt vurdert og spesielt hus som representerer sommerhusmiljøet som vokste fram fra slutten av 1800-tallet. I rapporten til Arkitektskap heter det at: «Nyere bebyggelse er vurdert med lav verneverdi uansett om bygningen har arkitektoniske kvaliteter, da fokus har vært på sommerhusmiljøet.» Vi mener at dette er en svært uheldig vurdering. Vi støtter vurderingen av at representanter for sommerhusmiljøet er spesielt viktig å ivareta, men vi ser det som svært beklagelig at enkelte nyere bygg med høy kulturhistorisk og arkitektonisk verdi har fått lavere verdi fordi de representerer en nyere del av historien til Flaskebekk.
Vi bemerker at også uthus er en viktig del av et bygningsmiljø som forteller om tidligere organisering på eiendommen. Uthus er en rivningstruet bygningstype. Vi ser det som svært viktig at også uthus med høy verneverdi reguleres til bevaring og vises med tykk strek i plankartet.
Vi er ikke enige i alle enkeltvurderingene som ligger til grunn for utvalget av hus og eiendommer regulert til bevaring. Ut i fra fylkeskommunens faglige vurdering bør følgende hus også reguleres til bevaring og innlemmes i hensynssone c):
Gnr/bnr Adresse
4/35 Nordveien 36
4/44 Nordveien 20
4/33 Nordveien 18
2/22, 28 Øvreveien 82
2/224 Øvreveien 74
2/214 Øvreveien 60
2/21 Strandpromenaden 38
2/215 Flaskebekkveien 76
2/134 Sydveien 8
Konklusjon
Fylkesrådmannen fremmer en foreløpig administrativ innsigelse til områdeplanen, fordi planforslaget ikke i tilstrekkelig grad ivaretar områdets verneverdi i regional og nasjonal sammenheng.
Fylkesrådmannen mener også at det burde legges en hensynssone over hele området på Flaskebekk for å tydeliggjøre at hensynet til kulturmiljøet er vesentlig for alle tiltak innenfor området. Det bør knyttes bestemmelser til hensynssonen som sikrer kulturminneverdiene. Planen bør imidlertid også differensiere mellom Flaskebekk, hvor hensynet er viktigst, og Sjøstrand hvor det i større grad kan åpnes for endringer.
Områdereguleringen åpner opp for utbygging av ubebygde tomter og bruksendring av fritidsboliger innenfor det området på Flaskebekk som det knytter seg sterkest kulturminneinteresser til, mot at det utarbeides detaljregulering for eiendommene. Det kan på mange måter sidestilles med den uheldige dispensasjonspraksisen som områdereguleringen er ment å erstatte, og som fylkeskommunen gjentatte ganger har frarådet og påklaget.
3. FYLKESMANNEN I OSLO OG VIKEN
Vi mener at områdeplanen for Flaskebekk og Sjøstrand fortsatt åpner for en trinnvis nedbygging av et område innenfor strandsonen som har vesentlige regionale landskapsverdier. Konsekvensene av nedbyggingen er ikke tilstrekkelig utredet. Vi fremmer derfor innsigelse til reguleringsplanen. Vi stiller oss til disposisjon for dialog om hvordan innsigelsen vår kan imøtekommes
Planforslaget på høring I forbindelse med videre arbeid med planen har kommunen utarbeidet noen konkrete vurderinger av 5 eiendommer over 1 mål med tanke på konsekvenser av eventuell utbygging. Vi kan ikke se at det er gitt en begrunnelse for hvorfor ikke alle ubebygde eiendommer er vurdert. I vurderingen har samfunnssikkerhet, kulturminner og fjernvirkning blitt vurdert. Med tanke på landskapspåvirkning vurderes det at det er uheldig at tre av eiendommene bygges ut, mens to av eiendommene ikke har så store konsekvenser for landskap. Vi savner likevel en samlet vurdering av hvilke konsekvenser utbygging av alle ubebygde eiendommer innenfor de kombinerte formålene vil ha for landskapet.
Kommunedirektørens innstilling i saken har vært å ikke åpne for nye bygg i området med kombinerte formål, slik kommuneplanens bestemmelser også stadfester, og det er fra administrasjonen side kun foreslått bestemmelser som åpner for bebyggelse på 5 m2 i forbindelse med bygging av toalett. Vi anser at planforslagets redegjørelser primært har forholdt seg til denne innstillingen. I det planforslaget som er på høring er det stadfestet at det ikke tillates oppføring av ny fritidsbebyggelse og at det ikke kan åpnes for konvertering av eksisterende fritidsboliger til bolig. Vi anser at dette er et positivt grep med tanke på bevaring av landskapet i området.
I bestemmelse 5.1.1 som gir bestemmelser for de kombinerte formål bolig/fritidsboligbebyggelse er det følgende formulering som er på høring: Ubebygde eiendommer kan som utgangspunkt ikke bebygges. Det tillates som utgangspunkt ikke nye bygg, tilbygg eller påbygg på bygninger på eiendommene. Utbygging av eiendommer kan likevel unntaksvis tillates dersom søker dokumenterer at utbyggingen ivaretar verneverdig bygningsmasses og installasjoner, og for øvrig ikke medfører inngrep av betydning i områdets verneverdige karakter. Søknad som omsøkt skal inneholde skriftlige begrunnet vurdering av sakkyndig med dokumentert antikvarisk kompetanse. I tillegg er det gitt detaljplankrav for følgende eiendommer: 2/190, 2/1259, 2/1200 og 2/188. Planene skal etter bestemmelsene ta særskilte hensyn til adkomst, kulturlandskap, eksisterende topografi og omkringliggende kulturmiljø.
Vår vurdering
Vi mener bestemmelsene under punkt 5.1.1 ikke tydelig viser til hvilke eiendommer/delområder kommunen mener kan bygges ut eller ikke kan bygges ut. Det er lagt til rette for skjønnsmessige bestemmelser som vil være vanskelig å håndheve, og det er ikke satt noen begrensninger for utnyttelse av eiendommene eller høyde på bygg, noe som medfører at utnyttelse og høyder kan bli svært omfattende. Vi mener det er uheldig at en områderegulering ikke avklarer forholdet mellom vern og utbygging for et område som samlet sett har store landskapsverdier, men at det foreslås å forskyve problemstillingen om utbygging til videre byggesaker og detaljplaner. Vi mener bestemmelsen kan åpne opp for ny boligbebyggelse innenfor de kombinerte formål, spesielt for de eiendommene som ikke har krav om detaljplan, uten at det er redegjort for hvilke konsekvenser dette samlet vil ha for landskapsverdier av svært viktig regional interesse. Vi mener planforslaget er i strid med SPR-Strandsone og føringer der om å ta vare på viktige landskapsverdier langs Oslofjorden, og fremmer derfor innsigelse til planforslaget.
Vi ser at kommunedirektøren i sin innstilling til plan- og byggesaksutvalget har foreslått tydeligere bestemmelser under punkt 5.1.1.1 som kan være nærmere en løsning på innsigelsen. Vi stiller oss til disposisjon for drøftinger om hvordan vår innsigelse til planen kan løses. Dersom fylkeskommunen også har innsigelse ber vi kommunen vurdere felles dialog mellom kommunen og innsigelsesmyndighetene.
Faglige råd
100 metersbeltet og LNF Under planbestemmelse 4.5 er det gitt en bestemmelse om at det kan gis tillatelse til tiltak som fremmer allmenne interesser og utvidelser for etablering av bad, med visse vilkår. Vi anser at denne bestemmelsen er en retningslinje og at kommunen bør omgjøre og presisere at det er en retningslinje. Tiltak innenfor 100-metersbeltet vil etter planen uansett kreve dispensasjon fra byggeforbudet og for mange steder også fra arealformålet LNF.
Byggegrense/strandlinje mot sjøen
Det er i plankartet merket en linje som heter «strandlinje mot sjøen». Ved forrige høring var denne linjen satt som en byggegrense mot sjøen, men vi oppfatter det slik at denne nå er tatt bort at strandlinjen mot sjøen kun er satt inn for å vise hvor 100-metersbeltet går, men at denne grensen ikke har juridisk virkning. Etter det vi kan se er denne linjen noen steder nærmere sjøen enn 100 meter. Vi ber derfor kommunen kvalitetssikre denne linjen selv om den ikke har juridisk virkning.
Samfunnssikkerhet
Nye vurderinger av eiendommer innenfor kombinerte formål viser at enkelte eiendommer vil være vanskelig for brannbiler å nå frem til for slukking. Det fremgår også av risiko- og sårbarhetsanalysen at planen ikke sikrer tilstrekkelig fremkommelighet for brannbiler, og det er spesielt uheldig med tanke på at planforslaget gir en åpning for ny bebyggelse. Vi mener disse vurderingene bør tilsi at det ikke kan tillates bebyggelse på eiendommer hvor kommunen mener at krav til sikkerhet ikke kan oppnås. Av hensyn til samfunnssikkerhet fraråder vi at det åpnes for bebyggelse på ubebygde tomter hvor det ikke er sikret at brannbiler kan sikre tilstrekkelig slukking av bebyggelse.
Oppsummering
Vi fremmer innsigelse til at planen åpner for bebyggelse innenfor kombinerte formål hvor det er svært viktige regionale landskapsverdier. Konsekvenser av denne nedbyggingen er ikke tilstrekkelig utredet. Vi har også faglige råd knyttet til bestemmelser og linje i 100-metersbeltet, samt om samfunnssikkerhet. Vi viser for øvrig til våre innspill fra forrige høring om at det er positivt at det er lagt til rette for kyststi i planen og at det er kartlagt naturtyper i planområdet.
4. VIKEN FYLKESKOMMUNE
Samferdsel – forholdet til fylkesvei
Statens vegvesen har i tidligere uttalelser skrevet at Flaskebekkveien har ingen betydning sett i en regional sammenheng. Flaskebekkveien har sitt endepunkt i en brygge og den kunne like gjerne vært en kommunal veg. Viken fylkeskommune slutter seg til det.
I planbeskrivelsen står det at Nesodden kommune er innstilt på å overta Flaskebekkveien. Vi registrerer at kommunen ikke omtaler dette nærmere. Hvis kommunen ønsker en omklassifisering og dermed overta vegen, regner vi med at den kontakter Viken fylkeskommune om det i en egen sak. Nesodden kommune kan vurdere om den ønsker å avklare overtakelse av vegen før områdeplanen endelig vedtas.
Viken fylkeskommune mener det er grunn til å være varsom med å tillate en utvikling som gir økt trafikkmengde på Flaskebekkveien. Vi oppfatter at planforslaget legger opp til en restriktiv holdning i forhold til ny boligbebyggelse som er i tråd med det. Det er vesentlig å ivareta eksisterende vegkapital ved i minst mulig grad å påføre vegen mer trafikk.
Planforslaget legger til rette for noe utbedring av Flaskebekkveien, fortau fram til Øvreveien og utbedring av noen atkomster. Vi regner med at kommunen er avhengig av å få inn økonomiske bidrag i egne avtaler med private utbyggere for å få til en gjennomføring av det planen viser. Vi minner derfor om vår anbefaling om at tiltakene bør framgå som rekkefølgekrav i bestemmelsene for å sikre gjennomføring.
Viken fylkeskommune gjør oppmerksom på at det ikke er avsatt midler over fylkesvegbudsjettet til tiltak i dette området. Flaskebekkveiens funksjon tilsier at det ikke kan forventes at Viken fylkeskommune kan prioritere tiltak utover drift- og vedlikeholdsarbeid.
Det er positivt at planen regulerer frisikt i atkomster langs Flaskebekkveien og byggegrense langs Flaskebekkveien. Viken fylkeskommune anbefaler at krav til siktsoner framgår av bestemmelsene og at vist byggegrense langs Flaskebekkveien målsettes på plankartet og framgår av bestemmelsene.
Innføring av et ev. parkeringsforbud langs Flaskebekkveien må avklares med Statens vegvesen som er skiltmyndighet. Etter det vi forstår er kommunen i kontakt med Statens vegvesen om det. Gjennomføring av et slikt tiltak vil kreve et særskilt vedtak som ikke er en del av reguleringsplanen.
Kulturminner - bygningsmiljø og landskap
I fylkeskommunens uttalelse til offentlig ettersyn ble det fremmet en innsigelse til områdeplanen for Flaskebekk og Sjøstrand. Innsigelsen ble vedtatt av fylkesutvalget i tidligere Akershus fylkeskommune (FU-sak 53/19) i møte 8.4.2019 (vedtak oversendt kommunen 10.4.2019).
Innsigelsen består av følgende punkter:
1. Hensynssonene er knyttet til enkelteiendommer, og ivaretar ikke den verneverdige helheten i kulturmiljøet. Hensynssonen for bevaring av kulturmiljø må utvides til å omfatte hele Flaskebekk (planområdene KBF og LS) for å sikre helheten i kulturmiljøet og landskapet, med differensiering av vernekravene innenfor denne sonen. Plankart og bestemmelser suppleres og endres i henhold til dette, slik at de i større grad sikrer kulturminneverdiene i området.
2. Planforslaget åpner for utbygging og bruksendringer innenfor kulturmiljøet, gjennom detaljregulering. Dette vil gi risiko for ytterligere oppsplitting av det verneverdige kulturmiljøet. Unntak fra forbudet mot utbygging på ubebygde tomter og bruksendring av fritidsboliger på Flaskebekk må tas ut av planforslaget.
3. Flere kulturminner med vesentlige verneverdier er utelatt fra listen over verneobjekter. Listen må suppleres i tråd med de kulturminnefaglige anbefalingene.
Det ble også gitt en rekke kulturminnefaglige råd for at kulturminneverdiene på Flaskebekk i større grad skulle sikres. Vi viser til tidligere uttalelse datert 19.2.2019 for en fullstendig gjennomgang av disse merknadene. For en nærmere gjennomgang av verneverdiene i planområdet viser vi også til fylkeskommunens uttalelse til varsel om oppstart datert 8.3.2017.
Vi ser det som positivt at Nesodden kommune har omarbeidet planforslaget og at de har tatt grep for å imøtekomme fylkeskommunens kulturminnefaglige råd og innsigelsespunkter. Vi anser at innsigelsespunktene fra forrige høringsrunde er delvis imøtekommet, men ikke fullstendig. Viken fylkeskommune opprettholder derfor innsigelsene vedtatt 8.4.2019. I det følgende vil vi ut ifra våre tre innsigelsespunkter kommentere det omarbeidede planforslaget og gjøre rede for hvorfor vi ikke mener at innsigelsen er imøtekommet:
c) bevaring av kulturmiljø (H570) med bestemmelser
Til offentlig ettersyn uttalte vi at «...hele området avsatt til kombinert bolig – og fritidsbebyggelse (KBF) samt LNFR (LS) må inkluderes i hensynssonen. Videre uttalte vi at «For å differensiere mellom bygninger med høy verneverdi og bygninger som ikke er vurdert til å ha verneverdi, må enkeltbygninger som skal reguleres til bevaring markeres med tykk strek (SOSI-kode 1210) i plankartet».
Denne delen av fylkeskommunens innsigelse er delvis fulgt opp i det nye planforslaget. Ifølge plandokumentene skal hele KBF være avsatt som hensynssone bevaring av kulturmiljø. Plankartet viser imidlertid at det er enkelteiendommer innenfor KBF som ikke er en del av hensynssonen. Det er heller ikke lagt hensynssone bevaring på LNF-området (tidligere kalt LS). LNF-området samstemmer med strandsonen. I stedet har kommunen valgt å legge hensynssone bevaring på enkelteiendommer innenfor LNF. Dette ivaretar ikke helheten i området, slik vi argumenterte for i forrige høringsrunde.
Til tross for dette er det positivt at Nesodden kommune delvis har fulgt vårt råd og lagt en mer helhetlig hensynssone over en større del av kulturmiljøet på Flaskebekk. Kommunen har imidlertid ikke markert eiendommer som skal reguleres til bevaring med tykk strek (juridisk linje SOSI-kode 1210) i plankartet. I stedet er hensynssonen delt opp i to grupper med ulik nummerering. Det er hensynssone H570_01-H570_27 og H570_28-H570_60.
H570_28-H570_60 er eiendommer og veier som ble vurdert til å ha høy verneverdi i registreringen til Arkitektskap, og det er knyttet strengere bestemmelser til disse eiendommene. Dette er på mange måter en differensiering som vi etterspurte i forrige høringsrunde, selv om vår merknad om å bruke tykk strek, ikke er fulgt. Vi mener fortsatt at en helhetlig hensynssone og bruk av tykk strek vil være mer en mer egnet og tydelig planfaglig metode for å sikre og bevare de helhetlige og enkeltvise kulturminneverdiene på Flaskebekk.
Det aller viktigste for å sikre kulturminneverdiene innenfor hensynssonen er imidlertid bestemmelsene som knyttes til sonen. Vi berømmer kommunen for å ha tatt grep og omarbeidet bestemmelsene fra forrige høringsrunde, men vi mener at bestemmelsene knyttet til hensynssonene fortsatt er uklare. De bør gjennomarbeides ytterligere for å unngå gjentakelser og uklarheter, og ikke minst må det tydeliggjøres at bestemmelsene er en bevaringsregulering.
Fylkeskommunen tar ikke en fullstendig gjennomgang av alle bestemmelsene i denne uttalelsen, da vi mener det vil være mer hensiktsmessig å gjøre dette i dialog med kommunen. Men den første formuleringen til § 6.5 H570_28-H570_60 må tydeliggjøres, da bevaring kun knyttet til eksteriøret i mange tilfeller har vist seg å være lite tilfredsstillende. Den må derfor endres til følgende formulering dersom den skal ha gyldighet som bevaringsregulering:
- Eksisterende bygninger med bærende konstruksjoner tillates ikke revet, fjernet eller flyttet. Unntak fra riveforbud kan tillates dersom bygningen gjennom kulturminnefaglig vurdering av rette myndighet, tilkjennes ingen eller lav verneverdi.
Det bør også gjøres en gjennomgang av bestemmelsene til LNF-området, som nå har en forvirrende ordlyd. Plankartet kan tolkes dithen at også badehusene er underlagt hensynssone bevaring av kulturmiljø. Dette, og eventuelt hvilken gruppe av hensynssoner badehusene tilhører, må klargjøres. Det bør også legges til rammer for eventuell gjenoppføring og istandsetting av badehusene.
Bruksendring og utbygging av ubebygde eiendommer
I forrige høringsrunde hadde fylkeskommunen innsigelse mot at det i bestemmelse § 4.1.7 var åpnet for bruksendring og/eller utbygging av ubebygde eiendommer mot at det ble gjennomført detaljregulering av eiendommene. Denne bestemmelsen er nå fjernet. Det er positivt at planen ikke lenger åpner for bruksendring av fritidsboliger, men slik vi forstår planforslaget er det likevel blitt åpnet for utbygging på følgende eiendommer: Flaskebekkveien 79, Flaskebekkveien 84, Flaskebekkveien 68 og Øvreveien 42.
Slik vi forstår det er premisset for at disse eiendommene kan bygges ut at kommunen går i dialog med Statens vegvesen om parkeringsforbud i Flaskebekkveien, og at det utarbeides detaljregulering for eiendommene. I tillegg er det lagt inn i bestemmelse § 5.1 at det skal tas særskilte hensyn til kulturmiljøet ved tiltak. Det er positivt at det er lagt inn bestemmelse som sier noe om hensynet til kulturmiljøet, men hensynet til parkering er foreløpig ikke avklart og det er derfor vanskelig å vurdere utfallet av planen. Kommunen har foretatt en utvidet vurdering av de ubebygde eiendommene, men rammene for eventuell utbygging er ikke nedfelt i bestemmelser. Med utgangspunkt i dette kan vi ikke se at planforslaget har blitt tydeligere på dette punktet, og vi vurderer derfor at innsigelsen ikke er løst.
Ut ifra et kulturminnefaglig ståsted er ikke fylkeskommunen nødvendigvis imot at det kan bygges ut på visse eiendommer, så lenge det er satt tydelige og strenge rammer for at utbyggingen ikke går på bekostning av kulturminneverdiene i kulturmiljøet på Flaskebekk, slik vi uttalte i forrige høringsrunde.
Supplering av verneobjekter i tråd med kulturminnefaglige anbefalinger:
I vår forrige høringsuttalelse oppga fylkeskommunen en liste over eiendommer som ifølge vår kulturminnefaglige vurdering har såpass høy kulturhistorisk og arkitektonisk verdi at de bør reguleres til bevaring og innlemmes i hensynssonen. Dette var et av punktene i vår innsigelse. Nesodden kommune har delvis fulgt opp dette. Følgende eiendommer er nå innlemmet i hensynssone bevaring av kulturmiljø, Flaskebekkveien 76, Øvreveien 42, 74 og 60.
Nordveien 36, Nordveien 20, Nordveien 18, Strandpromenaden 38 og Sydveien 8 er ikke lagt under hensynssone bevaring. Slik vi forstår planforslaget er dette fordi eiendommene ligger innenfor strandsonen og derfor omfattes av § 1-8 i plan- og bygningsloven. Slik vi ser det kan ikke § 1-8 sidestilles med en bevaringsregulering. Det kan imidlertid løses ved at det enten legges hensynssone bevaring over eiendommene, eller at legges inn bestemmelser i LNF- området som sikrer disse bygningene, men vi kan ikke se at det har blitt gjort.
Konklusjon
Vi kan ikke se at innsigelsene vi hadde i 2019 er løst, mht. bruk av helhetlig hensynssone, utbyggingen av ubebygde eiendommer innenfor kulturmiljøet og klare bestemmelser som sikrer tilstrekkelig ivaretakelse av kulturminneverdiene. Viken fylkeskommune opprettholder derfor en innsigelse til områderegulering for Flaskebekk og Sjøstrand.Det er tydelig at kommunen har ønsket å imøtekomme og løse innsigelsene som ble fremmet i 2019, men slik vi forstår planen er de bare delvis løst. Vi mener det vil være mulig å løse innsigelsene uten å gå vesentlig på tvers av de intensjonene som nå ligger i planen. Vi ber derfor om konkrete møter med kommunen hvor vi i samarbeid kan sikre at planen ivaretar viktige kulturminneverdier, og blir tydelig og enkel å bruke. Vi mener at dette kan løses i fellesskap på en god måte, slik at innsigelsen til planforslaget kan trek